H&M outfit

 
HM
 
 
Allt på bilden kommer ifrån H&M och allt är snyggt nu till våren. Jag tycker att nyckeln till en bra outfit behöver inte vara dyra plagg, det viktigaste är att man är bekväm!

Oh, sunny day

 
Igår var det härligt och varmt väder ute. Jag bestämde mig för att ta en pluggfri dag då jag pluggade mycket under fredagen. Jag drog mig ner mot stan under dagen, promenerade senare hem och på kvällen träffade jag Tove och Alexandra. Vi åt middag tillsammans och pratade om allt mellan himmel och jord. Åh, vad glad jag är över att jag har så fina vänner runtomkring mig!

Sanningar om mig

 
-Mitt humör beror väldigt ofta på vädret. När solen skiner är mitt humör ofta strålande medan regn och rusk gör mig nedstämd och irriterad.
 
-När jag har pluggat klart någonting är jag alltid grymt sur. Jag blir lättirriterad och allt som sker runtomkring mig som inte passar gör mig tokig.
 
-Jag har aldrig ätit kebabtallrik eftersom jag tycker att det verkar vara för flottigt och grisigt. Det är inget som tilltalar mig.
 
-Mitt självförtroende är som en bergochdalbanar, det beror från dag till dag.
 
-Jag har växt otroligt mycket som person sedan jag började på gymnasiet. Jag har blivit självsäkrare och jag vågar ta fler risker. Dessutom tycker jag att det är kul att gå till skolan eftersom jag omges av fina och snälla människor.
 
-Något som gör mig äcklad på riktigt är blodpudding
 
-"Say yes to the dress" som går på TLC är ett av mina favorit TV-program.
 
-Jag kollade klart på Gossip Girl för några dagar sedan, gud vad jag älskar den serien!
 
-Jag HATAR när min bror måste gå runt och sjunga hela tiden, det stör skiten ur mig. Haha, jag antar att vi alla är olika 
 

I am addicted to you

 
 
De senaste dagarna har varit riktigt dryga, jag tappade min iPhone i backen och skärmen blev helt konstigt. Därför var jag utan telefon i två dagar, fy fan vad jobbigt! Jag gick konstant och hörde hur min mobil ringde och vibrerade fast jag inte ens hade den med mig. Det bevisar hur äckligt beroende jag är av min telefon. Dessutom känner man sig isolerad från omvärlden då det är extremt svårt att nå någon. Hursomhelst lämnade jag in den på lagning och nu är den äntligen tillbaka, så nu kan jag andas igen tragiskt nog. Usch, avvänjning nästa!

Say something I´m giving up on you

 
Då var det måndag igen! Veckan rivstartas med en lång skoldag och sedan plugg inför morgondagens prov. Som hjälp på traven så verkar det som om vädret är med mig den här veckan vilket genast gör mig på strålande humör trots att jag inte somnade först efter tre igår. Hemskt, men när tankarna spinner runt i huvudet finns det inte så mycket att göra åt saken. Nu ska jag dra mig ut mot bussen!
 

Lets go back to hell

 
 
Idag har jag bockat av flera punkter på min to do list och så jag har dessutom hunnit träna och titta på Gossip Girl. Det har varit skönt att både vara effektiv men ändå softa resten av dagen. Jag har varit så stressad de senaste veckorna så den här helgen har varit väldigt skön då plugg bördan varit betydligt mindre än vanligt.
 
 

Knäckemacka, smoothie och te

 
Då är helgen snart slut. Började den här ångestladdade Söndagen med min favoritfrukost. Smoothie på hallon, mango,björnbär, banan och youghurt med en god knäckemacka slår inget såhär på morgonen. Idag ska jag röja undan lite plugg som jag har kvar och eftersom jag var såpass effektiv som jag var igår så har jag inte mycket kvar! Mot kvällen ska jag beta av ett svettigt spinningpass och som en uppladdning för nästa vecka ska titta klart på dem sista Gossip Girl avsnitten. Jag har med andra ord en typsik Söndag framför mig!
 

Rosa, rosé och brunt

 
spring fever
 
En liknande outfit skulle jag inte tacka nej till i vår. I sin helthet väldigt enkel men ack så fin!
 

Friday, I am in love

 
Nu är helgen äntligen kommen! Det har varit en väldigt chill vecka i skolan, inga prov för ovanlighetens skull. Däremot är kommande veckor inte lika lugna, men man får väl ta och njuta av lugnet före stormen. Dagen har i varje fall bjudit på sol och mycket skratt. Dessutom fick vi sluta tidigare än vanligt vilket var välbehövligt! 
 

Så får du bättre resultat i skola!

 
fv
 
Nu har i stort sett halva vårterminen gått och vi alla vill gärna göra så bra ifrån oss som möjligt. Därför tänkte jag dela med mig av mina egna tips på vad jag gör för att få så bra resultat som möjligt.
 
1. Planera! Planering är A och O när det gäller plugget. Vet du att du har prov i ett ämne om två veckor är det läge att sätta sig med kalendern för att se när du måste börja plugga för att hinna lära dig allt som krävs för det betyget du strävar efter. Ett tips är att börja SENAST en vecka innan provet. Gör du det så räcker det med att plugga en timme eller mindre varje dag och därmed ha tid till annat. Glöm sista minuten plugget, i längden ger det dig absolut ingenting!
 
2. Var aktiv på lektionera. Lyssna på vad läraren säger, för anteckningar, fråga frågor och resonera kring ämnet så att hjärnan får jobba. Se också till att använda dina anteckningar, gå igenom dem efter lektionen så att du memorerar saker från lektionerna bättre. Skriver du slarvigt? Renskriv anteckningarna, det ger dig bättre struktur samt repetition.
 
3. Hitta en studieteknik som passar dig! Jag brukar börja med att läsa allt material, svara på frågor, skriva egna frågor som jag sedan svarar på. När jag har en bra baskunskap så skriver jag en summering om allt man ska kunna till provet och sedan lär jag mig det. Efter det är det repetition som gäller.
 
4. Plugga med en kompis iallafall vid ett tillfälle. Först och främst är det roligare, det tvingar dig att förklara vad du kan till din kompis vilket i sin tur hjälper dig att knyta ihop den kunskap du har i ämnet. Ni byter dessutom kunskaper, det finns säkert något din kompis förstått bättre än dig och något som du kan förklara för din kompis. När ni båda ligger på samma nivå kunskapsmässigt är det dags att börja diskutera, klarar ni det har ni definitivt förstått vad det hela handlar om!
 
5. Låt inte mobilen/datorn bli dina fiender, gör dem till hjälpmedel istället! Sök upp saker du inte förstår med hjälp av internet, men se till att din källa är pålitilig! Har du svårt att memorera en definition? Ta kort på den/skriv ner den i anteckningar på mobilen och varje gång du tar mobilen (på bussen, efter att du kollat instagram, skrivit ett sms osv) och så läser du den. 
 
6. Gör plugget roligare! Det behöver inte vara tråkigt att plugga. Försök att vara positiv och inte ha dålig attityd för det är oftast det som förstör. Om du börjar en pluggsession med en dålig inställning kommer det förmodligen gå sämre och dessutom vara tråkigt. Gör det hela istället till en utmaning, bestäm hur mycket du SKA ha lärt dig inom en timme. Skriv även med roliga färgglada pennor istället för blyerts, det gör helheten lite roligare.
 
7. Ta pauser när du känner att du tappar fokus. Det är ingen idé att försöka läsa 10 sidor biologi när det enda du kan tänka på är allt annat förutom biologi. Ta då 10 min paus och gör något HELT annat och gå sedan tillbaka och fortsätt där du stannade. Inser du en kväll kl 20 efter att du pluggat intensivt att du inte längre förstår någonting, då är det dags att lämna ifrån dig böckerna. Genom att fortsätta plugga gör du dig själv bara förvirrad och frustrerad vilket resulterar i sämre självförtroende och resultat.
 
8. Plugga inte när du är trött, du är för ineffektiv. Satsa istället på en kortare session med intensivt pluggande om det verkligen är nödvändigt. Hitta även den tidpunkt när du pluggar som bäst, är du en morgon eller kvällspluggis?
 
9. Sätt upp mål! Utan klara mål så finns det inget att sträva efter vilket ger noll motivation. MEN, målen måste vara rimliga och samtidigt en utmaning. Se också till att belöna dig själv med något du gillar när du nått ditt mål och sätt sedan ribban liite högre.
 
10. Träna! Det är bevisat att ungdomar som har bra och regelbundna träningsvanor oftast är dem med högre betyg i skolan. Din kropp och hjärna mår bättre och du tvingas även planera din tid. Om du måste lägga tid på träning så finns det inget utrymme för tid att gå till spillo vilket kommer göra dig effektivare och påhittigare.
 
Detta har jag skrivit utifrån mina egna erfarenheter och pluggvanor. Det behöver alltså inte betyda att det fungerar för alla då vår inlärning är individuell. Men trots allt så är det utan tvekan värt att lägga lite extra energi på plugget, för det är det som tar dig längst. Dock får man inte glömma att ha kul också, man kan inte plugga konstant!

All day, all night

 
Idag hade jag bara två lektioner på förmiddagen vilket gör att jag nu sitter hemma i soffan och kan ta itu med plugget vilken sekund som helst. Som grädde på moset så är våran sista lektion imorgon inställd vilket betyder att jag även imorgon har en kort skoldag att se fram emot. Med andra ord kommer jag ha tid till både träning och plugg innan jag tuppar av frammåt kvällen. Nä, nu ska jag begrava mig i kemiboken så jag blir klar så fort som möjligt!
 

En typisk skitdag

 
Dagen inleddes med en välförtjänt sovmorgon. Jag kan inte beskriva med ord hur skönt det var att ha inställd svenska och titta på Gossip Girl i soffan istället. Det gjorde minst sagt min dag. Jag drog mig till skolan där en relativt kort dag väntade och efter det gick jag ner till stan för att köpa en klänning jag spanat in på nätet. Till min besvikelse såg den ut som ett uppblåst tält med vingar vilket resulterade i att jag åkte hem irriterad och tomhänt. Inte nog med det har även vintern bestämt sig för att komma på återbesök, snön vräker ner utanför fönsret och jag vill inget hellre än att slå ihjäl den!

Tragiskt...

 
När jag drog up mina persienner och möttes av ett snötäckt område ville jag inget hellre än att gömma mig under täcket och gråta en skvätt. Trots det pallrade jag mig upp och gjorde mig i ordning för den jobbiga skoldagen. När vi äntligen fick sluta tjugo i fem drog jag mig till gymmet där jag körde spinning och sedan avrundade jag dagen med lite spanska. Det har med andra ord varit en intensiv och hyffsat produktiv dag, så nu kan jag lägga mig med gott samvete!

All I do, I do for you

 
Trots allt plugg som jag röjde undan idag så hann jag faktiskt med en promenad på eftermiddagen innan solen gick ned. Gud så härligt det var, men blåsten var inte det mysigaste. Rundade av dagen med ett svettigt spinningpass och lite matteplugg och nu sitter jag här nyduchad och trött. Imorgon väntar en intensiv och lång skoldag som jag helst av allt bara vill slippa!
 

Att sakna sommaren

 
Under gårdagen hann jag med mycket. Jag pluggade och jag hängde med min fina vän Alexandra. Vi hade mycket att ta igen och som vanligt blev det mycket skratt, alltid lika kul! Idag ska jag dock ta igen allt jag egentligen borde gjort igår och ikväll blir det träning som gäller. En typisk söndag med andra ord!
 

...

 
Untitled #26
 
Untitled #26 by aminaamme featuring beach sunglasses

Våren lurar runt hörnet

 
Efter en väldigt hektiskt vecka i skolan är det äntligen dags för helg. Trots att jag har vissa saker att göra klart, så ska jag försöka ta det lugnt med tanke på att jag inte haft tid till något annat än bara plugg. 
Under den senaste veckan har vädret varit helt underbart vilket gjort att mitt humör varit på topp trots hög stressnivå och livet känns helt enkelt lättare. Sommaren är trots allt inte allt för långt borta nu! Det gäller bara att kämpa sig igenom den här sista jobbiga vågen. 
 

Avicii

 
Igår drog jag, Sara och Moa till Stockholm på eftermiddagen. Vi satte oss och åt en god middag och sedan trängdes vi i n proppfull tunnelbana med allt folk som skulle till både globen och tele2 arena. Väl framme vid arenan hittade vi våra platser och njöt sedan av kvällen.  
 

RSS 2.0